Mirajul micilor antreprenori, crowdfundingul, o piață de 4 mld. euro pe an, intră sub lupa CE

 

eu-1232430_1920Sumele cheltuite prin finanțări colective pe Internet, cunoscute în limba engleză sub numele de crowdfunding, sunt într-o creștere accelerată în Europa, în special datorită flexibilității oferite atât antreprenorilor dar și investitorilor, însă există o serie întreagă de riscuri care vin la pachet cu aceste programe, anunță Comisia Europeană într-un raport publicat la începutul acestei săptămâni.

În Europa s-au cheltuit 4,2 miliarde de euro anul trecut prin intermediul finanțărilor crowdfunding, în creștere cu 160% față de anul precedent, o evoluție care subliniază interesul tot mai mare pentru aceste platforme.

Există mai multe motive pentru care antreprenorii caută aceste programe, care variază de la ușurința depunerii proiectului (online) la tipul de finanțare crowdfunding. Comisia Europeană identifică în raport mai multe tipuri de platforme de crowdfunding, printre care cele de investitții, cele bazate pe creditare, cele bazate pe tranzacționare sau cele bazate pe recompensă.

Există însă câteva riscuri semnificative pe care le implică finanțarea prin crowdfunding, subliniază startupcafe.ro, citând raportul Comisiei Europene.

Printre ele se numără:

  • Investitorii (din randul publicului larg) pot pierde o parte sau totalitatea capitalului lor sau risca sa nu obtina beneficiile la care se așteaptă, mai ales in crowdfunding-ul de investitii.
  • In capaniile de equity crowdfunding, capitalul se poate dilua excesiv, daca firma initiaza noi si repeate runde de strângere de finantari.
  • Imposibilitatea de a ieși din investițe (de exemplu, din cauza lipsei unei piețe secundare).
  • Dezinformari sau informații insuficiente ori incapacitatea de a stabili prețul corect pentru valorile mobiliare in care se fac investiile (atat in faza de pre-investiții cat și pe durata de viață a investiției).
  • Platformele de crowdfuning pot fi utilizate pentru activități ilicite.
  • Frauda (atat pentru investitori, cât și pentru proiect) și riscul aferent pentru reputatia platformelor.

Pentru a reduce aceste riscuri, Comisia Europeană analizează posibilitatea introducerii unor reglementări generale la nivelul Uniunii Europene, în privința crowdfunding-ului, pe lângă legislația deja existanta în unele state membre.

Statul român intenționează să reglementeze și să limiteze activitatea de crowdfunding, printr-un proiect de lege inițiat de Departamentul pentru IMM-uri din Guvern, în septembrie 2014. De atunci, însă, inițiativa a rămas blocată până în prezent pe circuitul decizional din ministere, Guvernul nereușind să o adopte și să o trimită la Parlament ca proiect de lege, subliniază Startup Cafe.

facebook

Acest articol a fost publicat în FINANTARE, Fonduri Europene și etichetat cu , , . Salvează legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *